NUFNNANG

NAMA BLOGGERS

Monday, March 14, 2011

Akibat Tertipu........???

Akibat Tertipu Kehidupan Dunia...

     "Wahai umat manusia, sesungguhnya janji Allah (membalas amal kamu) adalah benar; maka janganlah kamu diperdayakan oleh kemewahan hidup di dunia, dan janganlah Syaitan yang menjadi sebesar-besar penipu itu berpeluang menyebabkan kamu terpedaya dengan (kemurahan) Allah (lalu kamu lalai dan menderhaka)."(Faatir: 5)
      Al-Qur'an secara khusus menunjukkan kenyatan bahawa sebahagian besar masyarakat yang dihancurkan memiliki tingkat peradapan yang tinggi.
      Di dalam Al-Qur'an:
      "Dan berapa banyak kaum-kaum (yang ingkar) yang terdahulu daripada orang-orang musyrik Makkah itu Kami telah binasakan. Kaum-kaum itu lebih kekuatannya (dan kehandalannya) daripada mereka, lalu kaum-kaum itu keluar mencari perlindungan di merata-rata negeri. (Meskipun demikian keadaannya) dapatkah (mereka) menyelamatkan diri?."(Qaaf: 36),
Ditekankan secara khusus dua sifat dari kaum yang telah di hancurkan. Pertama, "mereka lebih besar kekuatannya". Kedua, masyarakat-masyarakat itu mendirikan kota-kota besar yang dicirikan dengan karya-karya rekabentuk mereka.
      Kedua sifat ini dimiliki oleh peradapan(perangai) zaman sekarang,yang telah membentuk sebuah kebudayaan dunia yang begitu luas melalui ilmu pengetahuan dan teknoloji saat ini, serta mendirikan negara-negara yang tersentralisasi, kota-kota besar, namun mengingkari dan mengabaikan Allah, dengan melupakan bahawa semua itu dimungkinkan oleh Kekuasaan Allah. Namun, seperti umat terdahulu, peradapan yang mereka kembangkan tidak dapat menyelamatkannya kerana berlandaskan pengingkaran terhadap Allah. Mereka malah hancur sehancurnya.


Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik untuk tabung blog ini.....terimakasih