NUFNNANG

NAMA BLOGGERS

Friday, September 2, 2011

DUSTA....

DUSTA.....Munafik...
    Dusta adalah suatu pekara yang dibicarakan atau yang diberitahu bertentangan dengan keadaan sebenarnya. Perbuatan Dusta adalah amalan orang-orang munafik dan sangat-sangat di larang dalam Islam kerana dapat menjauhkan manusia dengan Tuhannya bahkan dikutuk oleh Allah dan di benci manusia..
Firman Allah SWT bermaksud:
   " Sesungguhnya yang mengada-adakan kebohongan, hanyalah orang-orang yang tidak beriman kepada ayat-ayat Allah, dan mereka itulah orang-orang pendusta."(An-Nahl: 105)
   Dusta merupakan suatu perbuatan yang keji dan terkutuk kerana ianya boleh mempengaruhi minda yang mengarahkan kepada kejahatan dan merosakkan alam kebajikan.
Rasulullah SAW bersabda:
   "Sesungguhnya setakut-takut yang aku takuti atas umatku adalah setiap munafik yang pandai lidahnya." (Riwayat Abu Ya'la)
Di dalam hadis yang lain Rasulullah SAW bersabda:
   "Takulah kamu terhadap dugaan kerana sesungguhnya dugaan itu sedusta-dusta pembicaraan."(Riwayat Muttafaq 'Alaih)
Rasulullah SAW bersabda:
   "Sesungguhnya dusta itu adalah salah satu dari beberapa pintu munafik."(Riwayat Ibnu 'Adi)
Sabda Rasulullah SAW:
   "Tanda orang munafik itu ada tiga: Apabila berbicara ia berdusta, apabila berjanji ia mungkiri dan apabila diberi kepercayaan ia khianati."(Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
    Sesungguhnya perbuatan dusta itu amat di benci oleh Allah dan tidak akan memperolehi petunjuk daripada-Nya..
Firman Allah SWT bermaksud:
   "Dan (pada saat itu) berkatalah pula seorang lelaki yang beriman dari orang-orang Firaun yang menyembunyikan imannya: "Patutkah kamu membunuh seorang lelaki kerana ia menegaskan: `Tuhanku ialah Allah? ' - sedang ia telah datang kepada kamu membawa keterangan-keterangan dari Tuhan kamu? Kalau ia seorang yang berdusta maka dia lah yang akan menanggung dosa dustanya itu, dan kalau ia seorang yang benar nescaya kamu akan ditimpa oleh sebahagian dari (azab) yang dijanjikannya kepada kamu. Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang yang melampaui batas, lagi pendusta. "(Ghaafir; 40)
Firman Allah SWT bermaksud:
   "Ingatlah! (Hak yang wajib dipersembahkan) kepada Allah ialah segala ibadat dan bawaan yang suci bersih (dari segala rupa syirik). Dan orang-orang musyrik yang mengambil selain dari Allah untuk menjadi pelindung dan penolong (sambil berkata): "Kami tidak menyembah atau memujanya melainkan supaya mereka mendampingkan kami kepada Allah sehampir-hampirnya", - sesungguhnya Allah akan menghukum di antara mereka (dengan orang-orang yang tidak melakukan syirik) tentang apa yang mereka berselisihan padanya.
     Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang tetap berdusta (mengatakan yang bukan-bukan), lagi sentiasa kufur (dengan melakukan syirik).(Az-Zuma : 3)

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik untuk tabung blog ini.....terimakasih