NUFNNANG

NAMA BLOGGERS

Wednesday, June 15, 2011

Syurga Tidak Akan Terbuka Bagi......

Syurga Tidak Akan Terbuka Bagi Orang yang Mendustakan Ayat-Ayat Allah.
      Syurga adalah tempat kembali bagi mereka yang memperhatikan ayat-ayat Al-Qur'an, menaati perintah-perintah Allah dan hidup mencari ridha Allah Di dalamnya, mereka hidup kekal dan mendapatkan apa yang diinginkan.
       Di dalam syurga, manusia akan dapat dengan segera menikmati segala keindahan yang di sukainya, dan bila-bila pun bebas melakukan apa yang di inginkannya. Di syurga, terdapat segala sesuatu yang di kehendaki manusia, bahkan lebih dari itu. Pahala melimpah yang diterima orang-orang beriman,
     "(Mereka - yang bertaqwa - itu, diberi penghormatan serta diseru oleh Allah Taala dengan firmanNya): "Wahai hamba-hambaku! Pada hari ini kamu tidak akan merasai sebarang kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik); dan kamu pula tidak akan berdukacita.  (Mereka itu ialah) orang-orang yang beriman akan ayat-ayat keterangan Kami, serta mereka menjadi orang-orang Islam yang taat patuh,(Mereka diberi sebaik-baik balasan dengan dikatakan kepada mereka):.  Masuklah kamu ke dalam Syurga bersama-sama isteri-isteri kamu (yang beriman), dengan menikmati sepenuh-penuh kegembiraan dan kesenangan. Diedarkan kepada mereka pinggan-pinggan besar dan piala-piala dari emas; dan di dalam Syurga itu pula disediakan segala yang diingini oleh nafsu serta di pandang indah oleh mata; dan (dikatakan kepada mereka): "Kamu adalah tetap kekal di dalamnya. Dan (dikatakan lagi kepada mereka): "Inilah Syurga yang diberikan kamu mewarisinya, disebabkan apa yang kamu telah kerjakan".(Az-Zukhruf : 68-72)
       Sementara itu, keadaan mereka yang memperlakukan manusia dengan keangkauhan kerana berpaling dari Allah. Yakin setinggi-tingginya akan kemampuan diri sendiri, mereka tidak menghargai pendapat orang lain. Mereka bersikap keras dengan cara berfikir mereka sendiri, yang merupakan kecenderungan yang menyebabkan mereka terseret menjauh dari nilai-nilai Al-Qur'an.
       Lebih penting lagi, mereka gagal mengenali kelemahan diri di hadapan Allah akan di kirim ke neraka.
      "Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat (perintah) Kami dan yang angkuh (merasa dirinya lebih) daripada mematuhinya, merekalah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya".(Al-A'raaf : 36)
       Di sisi lain, mereka yang beriman sempurna akan dibalas dengan syurga kerana menghindari sikap tercela seperti itu. -
       "Negeri akhirat (yang telah diterangkan nikmat-nikmatnya) itu, Kami sediakan bagi orang-orang yang tidak bertujuan hendak mendapat pengaruh atau kelebihan di muka bumi dan tidak ingat hendak melakukan kerosakan; dan kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertaqwa." (Al-Qasas: 83)
        Diungkapkan Allah dalam Al-Qur'an adalah bagaimana menyelamatkan diri dari bisikan syaitan. Ini merupakan masalah penting bagi orang-orang beriman yang takut pada Allah dan menginginkan syurga, kerana bisikan sayitan itu menyesatkan dan memalingkan manusia sibuk dengan perbuatan remeh dan sia-sia.
      

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik untuk tabung blog ini.....terimakasih