NUFNNANG

NAMA BLOGGERS

Thursday, May 26, 2011

Kepastian Hari Kiamat

Kepastian Hari Kiamat.
     "Telah hampir datangnya janji yang telah ditetapkan oleh Allah, maka janganlah kamu minta disegerakan. Maha suci Allah dan Maha tinggilah Ia dari perbuatan syirik yang mereka lakukan."(Al-Nahl: 1)
     Salah satu sifat yang menjolok yang di miliki oleh mereka yang mengangkal Allah adalah tidak percaya pada hari Akhir. Begitu pula pada kehidupan Rasulullah saw. beberapa orang tidak percaya bahawa mereka akan dihidupkan kembali pada hari akhir. Rasulullah saw. menganggapi penyataan mereka dengan jawapan yang bijaksana dan singkat. Rasulullah saw. diperintahkan untuk mengunakkan cara-cara tersebut di dalam Al-Qur'an:
     "Adakah sesudah kita mati serta menjadi tanah dan tulang, adakah kita akan dibangkitkan hidup semula? Dan adakah juga datuk nenek kita yang telah lalu (akan dibangkitkan hidup semula)? Jawablah (wahai Muhammad): "Ya, benar !(Kamu semua akan dibangkitkan) dengan keadaan hina-dina ".(As-Saaffaat: 16-18)
     Dengan harapan mereka akan kembali kepada jalan yang benar dan percaya, Rasulullah saw. mengatakan pada mereka bahawa hari akhir tidak lama lagi.
     

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik untuk tabung blog ini.....terimakasih