NUFNNANG

NAMA BLOGGERS

Thursday, February 17, 2011

HATI...PART 1

gambar hiasan
Assalamulaikum,
Hari ini kita bicarakan tentang Hati.Manusia. Manusia ini ada bemacam-macam tentang Hatinya,kalau nak dituliskan terlalu banyak mengenai hati seseorang itu.Jadi kita tanya hati kita masing-masing.
Adakah hati ini Sihat atau Sakit?
Kita bicarakan hati yang sakit dulu.....

Hati yang sakit?
Tanpa kita sedari,berkemungkinan hati seseorang itu dalam keadaan sakit ataupun hatinya telah mati,namun yang mempunyai hati tersebut tidak mengetahuainya.
Tanda-tanda hati yang sedang sakit atau dalam proses mati adalah, apabila ia merasa bangga dan senang dengan kemaksiatan-maksiatan yang dilakukannya.dalam hal ini hatinya telah diracuni,sehingga ia tidak dapat lagi membezakan antara nilai-nilai kebenaran dan kebatilan.
Diantara tanda-tanda hati yang sedang sakit,ia tidak memperdulikan tentang hasil ataupun makanannya daripada sumber mana sekalipun samaada halal ataupun haram.(manakala bagi hati yang sihat, ia akan mengutamakan makanan yang bermanfaat untuk kesuciannya serta membunuh kuman-kuman penyakit yang akan mematikan hatinya)

Racun-racun Hati:
Kemaksiatan yang dilakukan adalah merupakan racun bagi hati,kata orang-orang alim,
  Ku lihat dosa-dosa itu mematikan hati
  Dan ketagihan kepada membuat dosa,
  Akan mewariskan kehinaan,
  Meninggalkan dosa bererti kehidupan bagi hati,
  Maka itulah yang paling baik bagi dirimu.

Bagi sesiapa yang menginginkan keselamatan dan kehidupan bagi hatinya,hendaklah ia membebaskan hatinya dari berbagai pengaruh bagi hatinya,hendaklah ia membebaskan hatinya dari berbagai pengaruh racun itu dan selalu menjaganya supaya tidak berjangkit lagi.jika pada satu saat ia lupa sehingga berjangkit lagi, maka segeralah memberikan ubatnya,iaitu dengan jalan bertaubat kepada ALLAH,berbuatlah kebaikan, kerana perbuatn baik akan menghapuskan perbuatan buruk..

RACUN- RACUN BAGI HATI.......kita sambung di post akan datang.......(selalu2lah jenguk blog saya....)

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik untuk tabung blog ini.....terimakasih