NUFNNANG

NAMA BLOGGERS

Friday, February 25, 2011

Mendustakan Ayat ALLAH = Menyombongkan Diri

Assalamulaikum,

   "Celakalah bagi orang-orang yang banyak berdusta lagi banyak berdosa, (yaitu) orang yang mendengar ayat -ayat Allah ketika dibacakan kepadanya, namun dia tetap menyombong diri seakan-akan dia tidak mendengarnya. Maka peringatkanlah dia dengan azab yang pedih." (Al-Jathiyah: 7-8)

   "Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan menyombongkan diri terhadapnya, mereka itu penghuni-penghuni neraka; mereka kekal di dalamnya." (Al-A'raf : 36)

   Si sombong dan si pembangga diri telah melupakan penciptaan serta kelemahan lahiriah dan kecerdasan mereka di hadapan Allah, yang merupakan sifat-sifat iblis sebagaimana dijelaskan Al-Quran.
Allah mencipta Adam dan memerintahka semua malaikat-Nya bersujud di hadapannya. Menganggap dirinya lebih unggul daipada manusia, iblis memberontak terhadap Allah dan tidak mengindahkan perintah ini.

   Inilah keadaan mereka yang memperlakukan manusia dengan keangkuhan kerana berpaling dari Allah. Yakin setinggi-tingginya akan kemampuan diri sendiri, mereka tidak menghargai pendapat yang lain, Apalagi  yang disampaikan itu merupakan kebenaran. Mereka bersikap keras dengan cara berfikir mereka sendiri, yang merupakan kecenderungan, yang menyebabkan mereka terseret ,menjauhkan diri dari nilai-nilai Al-Quran, ayat-ayat Allah. Lebih penting lagi mereka yang gagal mengenali kelemahan diri di hadapan Allah akan di kirim ke neraka.

Wassalam...

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik untuk tabung blog ini.....terimakasih